روايت مرحوم استاد عباس كاظمي

 

 

گوشه هاي ديگر : ..... شاه خطايي ذي خطايي    راست نوا   كيكاووسي   تخت طاقديس    پاليزبان     قيصري    نكيسا    گوشت    بوسليك     حسيني  و   مثنوي نوا    و گوشه هايي كه ميتوان در نوا اجرا نمود :

بيات راجه   عشاق   عراق   زنگوله  مبرقع   قرايي   دير راهب   مسيح    خجسته   عشيران   شهر آشوب   نغمه ي باربد   شكسته   مغلوب   ميگلي  شهناز   سلمك      حجاز و  ..... 

  یکشنبه 21 فروردین1390 ساعت: 19:14 توسط:شبدیز

با درود
در مورد شعر بایستی عرض کنم که نظر من اینست که شعر از عالی یکم هم اونورتر هست
کلا دستگاه نوا در عین زیبایی دستگاهی فلسفی و سنگین هست و همه جور شعری روش کارساز نیست
ادیب خوانساری با این شعر فرخی خواندست
هر آنکه سخت به من لاف آشنایی زد
به روز سختی من دم ز بی وفایی زد
تاج با این شعر خوانده
ای از بهشت جزوی و از رحمت آیتی
حق را به روزگار تو با ما عنایتی
اقبال با این شعر خوانده
لاابالی چه کند دفتر دانایی را...
گلپایگانی در گلها با این شهر خوانده
عیبی نباشد از تو که برما جفا رود...

کلا سلیقه متفاوت هست
مکتب اصفهان اشعار ملیح و مناسب را در آواز به کار میبرد
در مورد رابطه نوا و ماهور هم معمولا از گوشه فیلی ماهور (نه فیلی شما)به نوا وارد میشوند و شایدم شکسته!
در نوا هم میتوان شکسته را در درجه پنجم اجرا کرد و هم آنرا هم شاهد با درآمد اجرا کرد
از عراق نوا هم میتوان به ماهور فرود آمد که خود ماهوری جدیدست.

کلا گوشه های خاص کمتر برای خود دارد
عسگری که 106تا گوشه در نوا روایت کرده که بنده گوش دادم
تکرار مکررات و زوائد زیاد دارد و نمیتوان سند روایی اش را فهمید
اگه این جوری باشه که همه میتونن گوشه بسازن!
اما در مکتب اصفهان تنوع ملودی بیشتر و زیباتری داریم
از گوشه ها میتوان به راست نوا،کیکاووسی،کرشمه،گوشت ،نکیسا(در ردیف کسایی دیری) و حتی گوشه های اثتسنایی مکتب چون مبرقع ،عاشق کش... را نام برد که قدرت ردیفی مکتب را جلوه گر میسازد
با سپاس

سروش : ممنون شبديز عزيز
جسارتا بعدا توضيحاتي به مطالب گرانبهاي شما اضافه خواهم كرد .. بي نهايت ممنون