حسين سركوب(سروش ِ راد)

درشهريور ماه هزارو سيصدو سي وچهار در اصفهان به دنيا آمدم  از دوران كودكي (1337) باگوش کردن به برنامه های رادیو  موسيقي زيبا و دلنشين ایرانی را دنبال ميكردم !!بزرگترین آرزویم این بود  که روزي  از موسيقي سرزمينم ايران توشه اي داشته باشم  .. درسال ۱۳۶۵ موقعيتي پيش  آمد و براي مدت كوتاهي در كلاسي كه درصدا و سيماي اصفهان بدين منظورتشكيل شده بود شركت كردم اما چون برايم راضي كننده نبود آن كلاس را رها كرده و به هنرستان موسيقي اصفهان رفتم و با جناب  نجفي رديف هاي آواز شيوه تهران را كار كردم  . در سال ۱۳۶۹ به محضر پر از مهر و صفاي استاد عباس كاظمي راه پيدا كردم و  تا فروردين سال ۱۳۸۱ كه به رحمت خدا رفتند  از محضر شان كسب فيض نمودم. ازسال 1372 الی 79  در حوزه هنري اصفهان مشغول به خدمت و تدريس بودم . در سال ۱۳۷۷پس از اين كه دوره هاي آواز را با مرحوم استاد طي كردم  با صلاح ديد و اجازه ي ايشان  براي  عرضه اين ميراث فرهنگي پر بهاي موسيقي ايران و سپردن آن به دست علاقه مندان  به تهران كوچ كردم ! در بدو  ورودم به تهران به ديدار استاد علي تجويدي كه از قديم به ايشان و آهنگ هايشان علاقه ي زيادي داشتم رفتم  . اين مرد خوش قلب و رئوف پس از جلساتي كه پيرامون مسائل موسيقي و آواز داشتيم تقاضاي ديدار استاد را نمودند و بلاخره در نهم اردیبهشت سال ۱۳۷۹ اين ملاقات صورت گرفت و اين دو استاد بزرگ در كنارهم قرارگرفتند و....در طول ده يازده سال كه در خدمت مرحوم استاد كاظمي و سه چهار سالي كه از محضر مرحوم استاد تجويدي كسب فيض نمودم  خاطرات تلخ و شيرين زياد ي برايم مانده كه انشالله اگر عمري باقي بود نقل خواهم كرد . در زمينه ي عكاسي هنري طراحي و نقاشي و خوشنويسي نيز تجاربي كسب كرده ام كه حاصلش چندين تابلو نيمه كاره است..!  تا حدودي با ساز عرفاني ني نيز آشنايي دارم و از آن براي تفهيم بيشتر رديف هاي آواز به هنر جويان كمك مي گيرم و به طور معمول هنگام تدريس از آن استفاده مي كنم .  در تهران  اجرا هاي متعددي براي هنرجويانم  به روي صحنه بردم كه مورد پسند مردم عزيزمان قرار گرفت و خود نيز به اصرار دوستان به مناسبت هاي مختلف روي صحنه رفتم . در سال ۱۳۸۳ به عنوان كارشناس برنامه نيستان به راديو دعوت شدم و مختصري درباره ي رديف هاي آواز مكتب اصفهان و مرحوم استاد عباس كاظمي صحبت كردم كه موافق طبع گرم شنودگان اهل موسيقي قرار گرفت . ناگفته نماند در سال ۱۳۸۶ نیز مصاحبه ی مفصل و مکتوبی نیز توسط یکی از مقاله نویسان قدرتمند و اهل موسیقی انجام و برای مجله ی هنر موسیقی ارسال شده بود که یک هفته قبل از چاپ در نشریه مفقود شد !!!!!!!  كتاب دوره ي اول  رديف هاي آواز مكتب را با كمك جناب آقاي اسماعيلي به تحرير رسانديم كه انشالله بزودي عرضه خواهد شد  . به لطف خداوند متعال  در طول اين سال ها هنرجویان خوبی در آواز مكتب اصفهان چه درشهر اصفهان و چه در تهران و چه قزوين پرورش داده ام كه با توفيق الهي بزودي به صحنه خواهند آمد و در نهايت بدين سبب آينده ي رديف آواز مكتب اصفهان و يا بهتر است بگويم آواز اصيل ايران تضمين گرديده است .  در خاتمه اميدوارم به عنوان يك ايراني هموطن خدمتي هر چند ناچيز براي موسيقي كشورم انجام داده باشم . اطمينان دارم كه تا جان در بدن دارم در اين راه كوشش خواهم کرد ان شاءالله...

برنامه غذایی

 

به نظرم رسيد  اين موضوع را مطرح كنم:دوستاني كه آواز مي خوانند و يا تمايل به تمرين و خواندن آواز دارند بد نباشد موارد زير را مراعات كنند البته شايد خيلي ها اين پرهيز ها را قبول نداشته باشند ولي حداقل بعضي موارد براي بعضي از دوستان  به صورت تجربه  ثابت شده است و فكر كردم براي استفاده ديگر دوستان در سايت قرار دهم . انشالله مثمر ثمر واقع گردد...

۱-پرهيز از غذاهايي كه دارچين داشته باشد۲-پرهيز از خوردن شيريني و خرما هايي كه  سطح آنرا با پودر نارگيل تزئين كرده باشند۳-پرهيز از مصرف انواع ترشي  ۴-عدس پلو از يك روز قبل از اجرا يا تمرين    ۵- آب هويج قبل از اجرا و يا تمرين ۶- دوغ و ماست از يك روز قبل از اجرا يا تمرين ۷- انواع نوشابه هاي سرد و گازدار۸- آب خيلي سرد و آب جوش۹-گردو  از دو روز قبل از اجرا يا تمرين ۱۰-فسنجان از دو روز قبل از اجرا يا تمرين  ۱۱-قورمه سبزي و كرفس از يك روز قبل از اجرا يا تمرين ۱۲-خورشت قيمه از يك روز قبل از اجرا يا تمرين۱۳-طالبي و خربزه از دو روز قبل از اجرا يا تمرين ۱۴-كله پاچه از دو روز قبل از اجرا يا تمرين  ۱۵-كاكائو و نسكافه از دو روز قبل از اجرا يا تمرين۱۶- سيب زميني پخته و يا سرخ شده از دو روز قبل از اجرا يا تمرين ۱۷- سالاد و كاهو از دو روز قبل از اجرا يا تمرين ۱۸-پرهيز از هرگونه سس ۱۹- پرهيز از غذا هايي كه همراه آن فلفل سبز پخته و يا سرخ شده باشد ۲۰- سوسيس و كالباس از دو روز قبل از اجرا يا تمرين۲۱-  آجيل هاي بو داده شده۲۲-برنج و لوبيا سبز از دو روز قبل از اجرا يا تمرين ۲۳-حلوا ارده  همراه صبحانه از دو روز قبل از اجرا يا تمرين۲۴-  پرتقال از يك روز قبل از اجرا يا تمرين۲۵- پرهيز از خوردن كباب كوبيده بيرون از منزل ۲۶- و اصفهاني هاي عزيز از بريان  از دو روز قبل از اجرا يا تمرين  ۲۷- پرهيز از هرگونه آش و غذاهايي كه كشك درآن به كار رفته باشد ۲۸- پرهيز از هرگونه باقلوا به شكل هاي مختلف۲۹- فلافل و غذاهايي كه به اين سبك آماده مي شود ۳۰- زولبيا باميه از دوروزقبل از اجرا يا تمرين ۳۱- و از اين قبيل....     حالا حتما مي گوئيد پس چي بخوريم ! ! ! مواردي كه در اين ليست نيامده  را استفاده كنيد ! ! !

كلام وموسيقي

..موسيقي وكلام اززمان هاي بسيار دورتر با هم انس و الفت داشته اند و در ايران قديم ما كلام كه بيان كننده معاني ادراكي بوده و هست بيشتر از موسيقي رونق داشته و روشن است كه بيان اين معاني وقتي به وسيله ي صوتي خوش صورت گيرد تأثير بيشتري برشنونده خواهد گذاشت. به همين سبب وقتي كلامي زيبا و دلنشين از حنجره اي خوش صدا شنيده شود بيشتر مطلوب شنونده خواهد بود . و بي سبب نيست كه از روزگاران قديم تا كنون موسيقي همراه با كلام را عاليترين نوع موسيقي دانسته اند .

از آن زمان كه كلام موزون (شعر) ابداع شد قواعدي نيز براي برابر ساختن هجا ها ي شعر با موسيقي متداول گرديد  . اين برابر كردن هجا ها ي شعريا كلام را با اصوات را تقطيع ناميدند. و معروف است براي اولين بار توسط نكيسا اين برابر كردن صورت گرفته است.

بعد از اسلام كه قواعد خاصي براي وزن اشعار ابداع شد برابر ساختن موسيقي را با كلام بر بنياد قواعد شعري (عروض ) عملي كردند . در اين مرحله ،  افاعيل شعر وزن كلي ابيات را آشكار مي ساخت و موسيقي دان  مؤظف بود به اعتبار اين وزن ها ريتم آهنگ هاي خود را بر گزيند به طور كلي بايد گفت : از آنجا كه پيوند شعر و موسيقي  موجب مي شد كه اين دو هنر در يك فالب تجلي كنند عنوان تطبيق را بر آن نهادند و بدان سبب كه هنوز هم موضوع شعر و موسيقي به شكل هاي ترانه و سرود و تصنيف و ساير فرم ها ي آوازي در كشور ما بيش از حد اهميت  دارد  ، بحث در باره شيوه هاي عملي و تجربي آن ضروري به نظر مي رسد و بي ثمر نخواهد بود .

دو عنصر اصلي اين علم ، كلام است و موسيقي . كلام اعم از موزون  و ناموزون از تركيب الفاظ حاصل مي شود لفظ نيز از تجمع حروف به وجود مي آيد   و هجا ها از تركيب مصوت و مصمت به وجود مي آيد . موسيقي نيز از تركيب اصوات و چگونگي قرار گرفتن صدا ها در پي يكديگر  و زمان هايي كه هر صدا به خود مي گيرد ، حاصل مي شود.

همچنان كه مصالح اصلي كلام حروف هستند مصالح اصلي موسيقي نيز اصوات مي باشند امتداد و زير و بمي و شدت و ضعف و تسلسل اصوات از عوامل سازنده ي موسيقي به شمار مي روند . و همانطوري كه شعر يا نثر داراي قواعد خاصي از لحاظ جمله بندي هستند موسيقي نيز داراي قواعدي در اين زمينه مي باشد.

گفتار موسيقي مانند تمام گفتار هاي ادبي ،علمي ، فلسفي و غيره داراي منظور و مضمون  وهدف معين است و چگونگي پرورش و توسعه يافتن جملات آن به مقتضاي اهميت آن موضوع بستگي دارد و موسيقي آوازي يا اصيل ما نيز از آن جمله است .

تلفيق شعر و موسيقي ممكن است به سه وجه زير صورت گيرد:

1-  سرودن شعر بر روي آهنگ

2- ابداع آهنگ بر روي شعر

3- هر دو مورد فوق توأم