..موسيقي وكلام اززمان هاي بسيار دورتر با هم انس و الفت داشته اند و در ايران قديم ما كلام كه بيان كننده معاني ادراكي بوده و هست بيشتر از موسيقي رونق داشته و روشن است كه بيان اين معاني وقتي به وسيله ي صوتي خوش صورت گيرد تأثير بيشتري برشنونده خواهد گذاشت. به همين سبب وقتي كلامي زيبا و دلنشين از حنجره اي خوش صدا شنيده شود بيشتر مطلوب شنونده خواهد بود . و بي سبب نيست كه از روزگاران قديم تا كنون موسيقي همراه با كلام را عاليترين نوع موسيقي دانسته اند .

از آن زمان كه كلام موزون (شعر) ابداع شد قواعدي نيز براي برابر ساختن هجا ها ي شعر با موسيقي متداول گرديد  . اين برابر كردن هجا ها ي شعريا كلام را با اصوات را تقطيع ناميدند. و معروف است براي اولين بار توسط نكيسا اين برابر كردن صورت گرفته است.

بعد از اسلام كه قواعد خاصي براي وزن اشعار ابداع شد برابر ساختن موسيقي را با كلام بر بنياد قواعد شعري (عروض ) عملي كردند . در اين مرحله ،  افاعيل شعر وزن كلي ابيات را آشكار مي ساخت و موسيقي دان  مؤظف بود به اعتبار اين وزن ها ريتم آهنگ هاي خود را بر گزيند به طور كلي بايد گفت : از آنجا كه پيوند شعر و موسيقي  موجب مي شد كه اين دو هنر در يك فالب تجلي كنند عنوان تطبيق را بر آن نهادند و بدان سبب كه هنوز هم موضوع شعر و موسيقي به شكل هاي ترانه و سرود و تصنيف و ساير فرم ها ي آوازي در كشور ما بيش از حد اهميت  دارد  ، بحث در باره شيوه هاي عملي و تجربي آن ضروري به نظر مي رسد و بي ثمر نخواهد بود .

دو عنصر اصلي اين علم ، كلام است و موسيقي . كلام اعم از موزون  و ناموزون از تركيب الفاظ حاصل مي شود لفظ نيز از تجمع حروف به وجود مي آيد   و هجا ها از تركيب مصوت و مصمت به وجود مي آيد . موسيقي نيز از تركيب اصوات و چگونگي قرار گرفتن صدا ها در پي يكديگر  و زمان هايي كه هر صدا به خود مي گيرد ، حاصل مي شود.

همچنان كه مصالح اصلي كلام حروف هستند مصالح اصلي موسيقي نيز اصوات مي باشند امتداد و زير و بمي و شدت و ضعف و تسلسل اصوات از عوامل سازنده ي موسيقي به شمار مي روند . و همانطوري كه شعر يا نثر داراي قواعد خاصي از لحاظ جمله بندي هستند موسيقي نيز داراي قواعدي در اين زمينه مي باشد.

گفتار موسيقي مانند تمام گفتار هاي ادبي ،علمي ، فلسفي و غيره داراي منظور و مضمون  وهدف معين است و چگونگي پرورش و توسعه يافتن جملات آن به مقتضاي اهميت آن موضوع بستگي دارد و موسيقي آوازي يا اصيل ما نيز از آن جمله است .

تلفيق شعر و موسيقي ممكن است به سه وجه زير صورت گيرد:

1-  سرودن شعر بر روي آهنگ

2- ابداع آهنگ بر روي شعر

3- هر دو مورد فوق توأم