مکتب اصفهان روایت مرحوم استاد عباس کاظمی

                         

يكي از ويژگي هايي كه اين رديف را از ديگر رديف ها متمايز مي كند اين است كه دستگاه شور در اين رديف با گوشه ي رهاب آغاز مي شود و شور در واقع از جايي شروع مي شود كه ديگر رديف ها به آن شهناز و سلمك گفته اند . گوشه رهاب از نظر تحرير يكي از متنوع ترين گوشه هاست و تحرير هاي مختلفي در آن به كار رفته است و از نادر گوشه هايي است كه در آن از تحرير متصل به شعر استفاده مي شود .اين تحرير بلافاصله بعداز سيلاب آخر هردومصراع (اي) به كار ميرود و آن را كامل مي كند .

در مصراع اول گردش ملودي حول صداهاي "ر" مي و "فا " است ودر پايان با حالت مخصوصي (همراه با تحرير) از سل به فا مي رود اما مصراع دوم كاملا با مصراع اول متفاوت است و ضمن اشاره به گوشه اي ديگر از صداي :لا" نيز استفاده مي شود... 

دیگر گوشه های دستگاه شور مکتب اصفهان روایت مرحوم استاد عباس کاظمی

رهاب - سیخی-طرز - قرچه - رهاب مسیح - کرشمه - داغستانی اول - داغستانی دوم - تخت خسرو - اورنگی - ملانازی - سماع صوفیان - نغمه قمری - شبدیزی - ماورألنهری - راوندی - برازجانی - نخجیری - زیرافکن - شور - رضوی - آشوروند - شهرآشوب - طوسی - حاج حسنی - صفا - سوز وگداز - ملک حسینی - راز و نیاز - سروستانی - جهرمی - دشستانی - لرستانی - گریلی - گریلی شستی - شهناز  - سلمک - حسینی آذربایجانی - مثنوی شور

رهاب  در شیوه ی تهران  مسیح و  شهناز و سلمک » قرجه و رضوی  نامیده می شوند. 

مولانا:    

درخواب کرده ای ز رهاوی مرا کنون                  بیدار کن به زنگله ام کانم آرزوست