رهاب (رهاوی)
يكي از ويژگي هايي كه اين رديف را از ديگر رديف ها متمايز مي كند اين است كه دستگاه شور در اين رديف با گوشه ي رهاب آغاز مي شود و شور در واقع از جايي شروع مي شود كه ديگر رديف ها به آن شهناز و سلمك گفته اند . گوشه رهاب از نظر تحرير يكي از متنوع ترين گوشه هاست و تحرير هاي مختلفي در آن به كار رفته است و از نادر گوشه هايي است كه در آن از تحرير متصل به شعر استفاده مي شود .اين تحرير بلافاصله بعداز سيلاب آخر هردومصراع (اي) به كار ميرود و آن را كامل مي كند .
در مصراع اول گردش ملودي حول صداهاي "ر" مي و "فا " است ودر پايان با حالت مخصوصي (همراه با تحرير) از سل به فا مي رود اما مصراع دوم كاملا با مصراع اول متفاوت است و ضمن اشاره به گوشه اي ديگر از صداي :لا" نيز استفاده مي شود...
دیگر گوشه های دستگاه شور مکتب اصفهان روایت مرحوم استاد عباس کاظمی
رهاب - سیخی-طرز - قرچه - رهاب مسیح - کرشمه - داغستانی اول - داغستانی دوم - تخت خسرو - اورنگی - ملانازی - سماع صوفیان - نغمه قمری - شبدیزی - ماورألنهری - راوندی - برازجانی - نخجیری - زیرافکن - شور - رضوی - آشوروند - شهرآشوب - طوسی - حاج حسنی - صفا - سوز وگداز - ملک حسینی - راز و نیاز - سروستانی - جهرمی - دشستانی - لرستانی - گریلی - گریلی شستی - شهناز - سلمک - حسینی آذربایجانی - مثنوی شور
رهاب در شیوه ی تهران مسیح و شهناز و سلمک » قرجه و رضوی نامیده می شوند.
مولانا:
درخواب کرده ای ز رهاوی مرا کنون بیدار کن به زنگله ام کانم آرزوست